Monday, December 12, 2011

Terfikirkah aku.......!





Susahnya nak berfikir cara positif....senang sangat nak berfikir cara negatif. Sesuatu yang kita tak suka berlaku depan mata secara otomatik otak kita mencemuh (negatif). Contoh, kalau di jalanraya tetiba terdengar bunyi kuat dari kenderaan yang memecut laju pasti otak akan memberi signal negatif...tu dia lajunya...silap-silap boleh kojol...anda adalah seorang yang hebat jika anda berfikir.....wah! lajunya.....mesti nak cepat nii...mungkin ada kecemasan agaknya...Ya Allah! selamatlah nyawa sipolan ni...fikir positif..agak-agak boleh ke?.
Seringkali kita mendengar, untuk berjaya dalam sesuatu bidang yang kita ceburi adalah dimestikan berfikir cara positif. Sebaliknya kalau kita berfikir cara negatif kita akan gagal.....benarkah?.

Banyak faktor yang membuatkan seseorang itu berjaya, berfikir cara positif adalah salah satu pelengkapnya. Seperti pokok ada akar, batang, dahan, ranting dsbnya, sama juga dengan kejayaan ada sabar, kesungguhan, minat, bakat, fokus, fikir positif dsbnya.

Berfikir negatif juga ada peranannya juga seperti;

  • Memberi amaran kepada kita agar berhati-hati dan bersikap cermat dalam membuat keputusan penting.
  • Memberi peringatan akan kesan terhadap hidup akan sesuatu tindakan yang kita ambil. 
  • Memberi kita ruang luas untuk kita berfikir dan seimbangkan sesuatu yang negatif ke sesuatu yang lebih positif.
  • Berfikiran negatif juga dapat membantu kita mengenali apa yang kita tak suka dan tidak memberi kegembiraan pada kita.

Dalam perniagaan, berfikiran negatif perlu ada supaya kita dapat mengambil langkah siap sedia akan sesuatu risiko. Contoh, jika sesuatu produk yang kita niagakan tidak dapat memberi pulangan yang setimpal, perlu ada langkah kedua, ketiga dan seterusnya. Kalau berniaga di booth pameran, pada anggapan kita di situlah lubuk duit...tapi harus diingatkan ....tak semudah itu. Kadangkala apa yang kita fikir positif tak berlaku tapi adakah itu cabarannya akan membuatkan kita lemah?. Anggaplah sikap  negtif sebagai 'WARNING' atau 'AWAS' untuk mengelakkan sesuatu berlaku.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...