9/2/2012.........Khamis
Sekitar BR1M kawasan Beseri.......
Kata- kata mc....
Anda diingatkan agar buat barisan, luruskan barisan, jangan potong barisan dan masuk dalam barisan. Moga- moga anda masuk Barisan (BN). Tertibnya kata- kata....
Kata- kata kawan sebelah.....dah dapat habuan nanti..anda diingatkan... sila keluar Barisan....
Thursday, February 9, 2012
Membina Kepercayaan Pelanggan
Salah satu sebab pelanggan tidak membeli daripada anda adalah kerana mereka tidak percaya kepada anda, produk anda atau apa yang anda tawarkan.
Kepercayaan bukanlah sesuatu yang boleh dibina dalam beberapa hari. Ia memerlukan masa yang panjang untuk membina kepercayaan, namun ia bukanlah satu tugas yang sukar. Anda hanya perlu melakukan perkara yang biasa dan kepercayaan akan terbina dengan sendiri.
Kepercayaan terhadap diri anda terbina melalui dua aspek utama iaitu pemerhatian pelanggan dan apa yang mereka dengar daripada orang lain.
Pemerhatian mereka meliputi apa yang mereka lihat pada diri anda. Jika anda menjual produk menjadi jutawan, tetapi anda sendiri menggunakan kereta kancil. Mereka tidak akan percayakan anda.
Ini samalah seperti seseorang dengan berat badan 150kg bercerita mengenai ubat menurunkan berat badan.
Jadi sentiasa lakukan sesuatu secara konsisten dengan apa yang anda jual. Jangan bercakap atau janjikan sesuatu yang anda tidak mampu penuhi. Jika anda berjanji untuk bertemu pada pukul 9.00, sampai sekurang-kurangnya 10 minit lebih awal.
Perkara-perkara kecil sebegini banyak membantu membina kepercayaan pelanggan terhadap diri anda.
Membina kepercayaan terhadap produk anda adalah juga sesuatu yang sangat penting kerana pelanggan yang berpuashati akan terus bercerita kepada orang lain mengenainya. Promosi mulut ke mulut seperti ini adalah sesuatu yang paling berkesan untuk membina kepercayaan pelanggan supaya mereka membeli daripada anda.
Antara kaedah utama membina kepercayaan terhadap produk anda adalah melalui anda memberikan barangan dan servis yang terbaik kepada mereka.
Taktiknya ialah janjikan sesuatu yang kurang dan berikan mereka lebih daripada apa yang anda janjikan.
Jika biasanya tempoh menghantar sesuatu produk kepada pelanggan anda akan memakan masa 3 hari, janjikan 7 hari sebagai tempoh penghantaran produk itu. Pelanggan anda tentu akan gembira apabila mendapat produk ini lebih awal daripada apa yang dijangkakan.
Taktik yang kedua adalah melalui anda mendedahkan testimoni pelanggan lain atau orang yang terkenal. Pelanggan tidak suka mendengar anda memuji perniagaan anda. Mereka lebih memberi perhatian kepada apa yang disebutkan oleh orang lain mengenai perniagaan anda.
Pelanggan anda lebih percayakan pelanggan anda berbanding anda sendiri. Anda adalah orang berkepentingan jadi sudah tentu kata-kata anda kurang nilainya berbanding kata-kata pelanggan anda.
Dalam perniagaan kopi atau main kopi servis pelanggan adalah perkara yang perlu diberi penekanan dan keutamaan. Jika servis sambil lewa akan megurangkan kepercayaan pelanggan terhadap anda.
sumber: shahabudeen jalil
Guna Jin Untuk Lulus Cemerlang Bahasa Inggeris
Mungkin ramai menganggapnya melucukan, namun ia benar-benar berlaku apabila segelintir penuntut sebuah institusi pengajian tinggi (IPT) di sini percayakan kuasa daun sirih untuk mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan Bahasa Inggeris.
‘Daun sirih hikmat’ itu diperoleh daripada seorang bomoh dengan bayaran RM350, jumlah yang mereka anggap berbaloi kerana membolehkan mereka lulus cemerlang subjek bahasa Inggeris selepas sekian lama gagal atau sekadar lulus ‘cukup makan.’
Dua pelajar IPT terbabit yang hanya mahu dikenali sebagai Azman, 22 dan Rashid, 23, mendakwa daun sirih itu amat berkesan apabila mereka memperoleh keputusan cemerlang setiap kali peperiksaan mata pelajaran Bahasa Inggeris.
“Terpulang kepada orang lain sama ada mahu percaya atau tidak, tapi bagi saya dan beberapa rakan lain, kami sudah menggunakan sirih itu dan ia terbukti berkesan.
“Cara menggunakannya juga mudah, tak perlu makan dan tak perlu baca sebarang mantera atau jampi, sebaliknya kita hanya perlu letakkan sirih itu di dalam poket seluar ketika memasuki dewan peperiksaan,” kata Azman ketika ditemui.
Aku rase aku pun sesuai pakai jin ni...suruh jin jual kopi kawe....haha!
Kali ini Ana Raffali pula ... Alhamdulillah
"Semasa sambutan Maulidur Rasul tempoh hari, Ana terasa satu keinginan, dorongan... Susah sebenarnya Ana nak jelaskan tetapi pada hari itu, Ana nak sangat-sangat pakai tudung," kongsi Ana Raffali dengan GUA sebentar tadi mengenai keputusannya untuk bertudung.
"Ketika Ana bersiap nak keluar, Ana pun pakai. 'It felt right.' Ana tak berbincang dengan sesiapa. Cuma dengan Naim (bakal suami), Ana ada beritahu, hari ini Ana nak pakai tudung. Dia kata 'Alhamdullilah'.
Ibu bapa Ana turut gembira melihat anak perempuan mereka berubah menjadi lebih baik. Sebelum ini, Ana biasanya memakai tudung untuk majlis-majlis keagamaan dan sepanjang zaman persekolahannya.
"Ana membuat keputusan ini atas kehendak dan keinginan Ana sendiri. Ana gembira dan bagi Ana, ini jawapan kepada doa-doa mereka di luar sana. Sebelum ini bila ada yang bertanya (bila Ana nak bertudung), Ana tak pernah ada jawapan. Ana cuma minta mereka doa-doakanlah.
"Ana berasa lebih tenang sekarang dan dengan penghijrahan ini, Ana mengharapkan yang terbaik. Ana masih seperti yang anda semua kenali dulu cuma Ana melihat diri Ana kini mempunyai kehidupan yang lebih sempurna." - GUA
Subscribe to:
Posts (Atom)