Wednesday, September 7, 2011

Bijakkah anda berniaga jika.......???


Yang terfikir......
Jika anda seorang yang suka berniaga dan katalah anda diberi satu tawaran atau satu peluang yang mana  jika anda gunakan sepenuhnya peluang tersebut anda akan memperolehi pendapatan yang tinggi dan lumayan, apakah anda akan gunakan peluang ini atau anda akan lepaskan?
Katalah anda diberi satu produk yang agak popular dengan satu harga yang tidak diberi pada orang lain dan jika anda betul-betul fokus anda dapat menguasai pasaran sepenuhnya apakah anda ingin mengaut keuntungan yang rendah?. Sepatutnya anda akan mengaut keuntungan yang lebih tinggi dengan strategi pasaran yang betul...contohnya seperti melantik agen sendiri dan sebagainya.

Katalah anda diberi margin hingga 60% apakah anda patut lakukan? Anda tentu saja boleh melakukan aktiviti jualan terus pada golongan sasaran atau melantik agen sendiri....ini yang sepatutnya berlaku...tetapi ada juga terjadi disebaliknya. Sepatutnya anda meraih keuntungan penuh bukannya merasa kasihan, dan memperolehi keuntungan yang rendah. Jika ini berlaku dan telah pun berlaku adakah anda peniaga yang bijak? Bijakkah anda jika sesuatu barang yang anda jual keuntungannya sebanyak 60% anda dapat untung sekadar 20% sedangkan anda menjual barang tersebut terus pada pelanggan. Katalah barang yang anda jual bermodalkan RM 10.00 disarankan jual pada harga RM 25.00 keuntungan terus adalah RM 15.00 dan disebabkan anda bijak, anda sengaja menjual barang tersebut dengan keuntungan RM 5.00. Bijakkah anda?. Jiwa peniaga sepatutnya lebih flexsibel, ada masa jiwa kering, kasihan, tegas,agresif dan sebagainya. Kenapa orang lain boleh jual sesuatu barangan dengan harga lebih tinggi sedangkan modalnya rendah? Itulah bijak namanya.....tegar jiwanya dalam urusan perniagaan. Kita pulak letakkan di depan kita rasa takut, kasihan kat pelanggan dan janji boleh jual barang walaupun untung sekupang dua....itupun dah melalak aku nii hebat boleh jual barang...tapi untung nyilek....bijakkah kita?.

Anda sebenarnya BODOH lagi BANGANG menjual sesuatu produk dalam pasaran yang kurang persaingan dengan mendapat keuntungan yang rendah (maksud saya ialah persaingan produk yang sama). Dalam berniaga apakah sebenarnya yang anda cari? Adakah anda cari nama? Adakah anda cari untung? atau saja-saja nak meniaga....!
Saya begitu terkilan dan  rasa kecewa ada golongan seperti ini yang suka menjadi parasit, membawa virus merosakkan pasaran orang lain. Samada ianya sedar atau tidak ianya sudahpun menjadi wabak dan akan merosakkan pasaran. Pada golongan ini walaupun berkali-kali diberi peringatan akan berlaku juga permainan harga yang sengaja membunuh perniagaan sendiri mahupun syarikat pembekal sedikit sebanyak akan terpalit sama. Fikir-fikirkanlah......!

Maaf! jika ada pembaca yang arif dalam bidang ekonomi dan marketing...saya berbicara dalam skop perniagaan saya sendiri bukan bidang perniagaan orang lain....jadi sebarang pendapat adalah dari pemahaman saya sendiri.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...