Thursday, January 5, 2012

Raja Satong....herba mujarab.



sarang_semut




Nama Tempatan:Sarang semut 
Nama Saintifik:Hydnophytum Formicarum Jack
Nama Lain:Raja satong, raja stong, ant plant (english), Banghai (filipina),
Famili:Rubiaceae
Lokasi dijumpai:Tumbuhan hutan
Asal:Tumbuhan tempatan.

Keterangan:

Tumbuhan ini merupakan sejenis tumbuhan epifit yang biasa dijumpai di kawasan hutan hujan tropika.Taburannya meliputi kawasan indo-cina, semenanjung malaysia, borneo, sumatera dan filipina.Keunikan tumbuhan ini ialah ada bahagian pangkal batangnya terdapat satu ketulan yang besar, menyerupai ubi dengan bahagian dalamnya yang lembut dan berongga yang selalu didiami oleh semut. Daunnya pula tersusun dalam bentuk berlawanan. Daunnya tebal dan panjangnya antara 4 hingga 10 cm.Ia berbentuk bulat dengan bahagian hujungnya yang agak runcing.Bunganya kecil dan berwarna putih pucat dengan panjangnya lebih kurang 6 mm




Khasiat pokok Sarang Semut


Pokok Sarang Semut berasal dari Papua, dikatakan sangat mujarab untuk menyembuhkan berbagai jenis penyakit termasuk semua jenis kanser (kanser otak, payudara, hidung, hati, paru-paru, usus, rahim, kulit, prostat, darah), sakit jantung, rheumatism, stroke, ginjal, menambah air susu ibu, melancarkan peredaran darah dan memulihkan masalah seksual.
Pokok Sarang Semut ini kaya dengan bahan aktif antioksidan (Tokoferol dan Fenolik) dan mengandungi mineral penting seperti kalsium (Ca), natrium (Na), kalium (K), zink (Zn), ferum (Fe), fosforus (P) dan magnesium (Mg). Sarang Semut juga mengandungi Flavanoid yang berguna sebagai antioksidan sehingga baik untuk mencegah dan membantu mengubati kanser, melindungi struktur sel, meningkatkan keberkesanan vitamin C, Anti-inflamasi dan sebagai antibiotik.











Mungkin anda merasa kesulitan mendapatkan produk berasaskan pokok sarang semut ini...Kini....! 
Anda tak perlu bersusah payah mencarinya cuma dapatkan produk ini dalam bentuk minuman kopi.
KH Kopi penyelesaian masalah anda.....!


Anda perokok tegar?
Amalkan minum KH Kopi......ada penawarnya.....!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...