Monday, July 9, 2012

NI APA CERITA!!! Selepas Felda di Bursa Saham, minyak masak di kawasan Felda dicatu

Helloooo!!......orang Bukit Goh...ape kabor...? Nii pasaraya mana nii.. aluuhaaa niii kampung aku niii....tokdan nak goreng kropok laa jawabnyeee...

Bekalan Minyak Masak dicatu

Saya merupakan anak peneroka Felda yang dilahirkan di dalam suasana kebun kelapa sawit yang damai dan tenang. Apabila FELDA disenaraikan di Bursa Saham. Saya amat berbangga menjadi generasi Felda yang mengecapi nikmatnya.






Namun apa yang paling mengecewakan apabila saya ke pasaraya berdekatan dengan Felda Bukit Goh yang permai. Saya mendapati minyak masak dari hasil sawit tiada dijual dalam botol 2 kilogram mahupun 5 kilogram. 

 Hanya terdapat minyak import seperti minyak masak bunga matahari, minyak jagung dan minyak zaiton yang saya fikir tiada sesiapa yang sanggup memasak atau menggoreng ikan dengan minyak tersebut. 

Saya berbangga kerana Malaysia merupakan antara pengeluar minyak kelapa sawit terbesar di dunia. namun mengapa minyak masak daripada kelapa sawit harus dicatu. setiap pembeli hanya dibenarkan membeli 2 kilo atau 2 paket setiap pelanggan sahaja.
Adakah sememangnya bekalan minyak sawit telah kehabisan bagi mendapatkan modal bagi penyenaraian IPO FELDA ataupun terdapat komplot dari para peniaga untuk menyimpan bekalan bagi menaikan harga minyak masak kepala sawit? Kerana apabila FELDA kini bertaraf duniam maka harga juga harus bertaraf dunia?


By: Khairul Ashinar

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...